Friday, March 12, 2010

Mataku bermasalah

Isnin - 8 Mac 2010
Hari ini adalah Cuti Umum di Victoria sempena hari pekerja, tetapi masih ada syarikat dan universiti seperti La Trobe University yang tidak mengambil hari pekerja ini sebagai hari cuti kerana mengantikannya dengan cuti dihujung tahun (cuti selepas Boxing Day sehingga cuti Tahun Baru).
Hari ni aku rasa mata kanan aku agak pelik, macam ada benda yang menghalang penglihatan aku, sakit matakah aku? Kena jumpa doktor ni tapi esok pagilah aku buat temujanji. Di Melbourne ni leceh nak jumpa doktor kena buat temujanji. Memang ada klinik yang kata tak perlu buat temujanji, datang sahaja terus ke klinik TAPI bila datang kena tunggu lama macam yang pernah dialami Angah dulu yang tunggu hampir 2 jam, ini adalah kerana pesakit tanpa temujanji akan hanya bertemu doktor jika ada slot yang kosong .. ada ka logik tu..

Selasa - 9 Mac 2010
Pagi selepas hantar anak-anak ke sekolah aku telefon buat temujanji untuk berjumpa doktor. di Mill Park Superclinic So dapat slot jam 7.00pm. Doktor periksa mata dan kata mata ada merah. Aku diberi perskrisi ubat titik dan perlu jumpa semula hari Khamis jika tiada perubahan. Esoknya, aku telefon untuk buat temujanji. Jam 2.30pm Khamis akan berjumpa semula doktor.

Khamis - 11 Mac 2010
Mata kanan aku masih ada masalah dan akan jumpa doktor pada jam 2.30pm. Bila berjumpa doktor, aku dirujuk ke hospital mata dan telinga di bandaraya Melbourne dan dinasihatkan pergi ke wad kecemasan pada petang ini juga. Tiba di Royal Victoria Eye & Ear Hospital di East Melbourne pada jam 4.00pm. Cepat juga servis di sini dan aku mula diperiksa oleh jururawat dan doktor dalam jam 5.30pm hingga 6.30pm. Kesimpulannya aku ada "retinal detachment" dan perlu jalani pembedahan mata dalam kadar segera. Disebabkan tiada teater pembedahan yang kosong maka aku akan masuk wad pada jam 9.30 pagi hari Selasa depan. Alhamdulillah bila minta doktor telefon insuran OSHC Worldcare, pembedahan akan termasuk dalam perkara yang boleh di-cover. so tunggu sahaja lah, semoga semua berjalan lancar dan pulih seperti sedia kala.

What is retinal detachment?

http://en.wikipedia.org/wiki/Retinal_detachment

http://www.melbourneretina.com.au/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=66

http://www.medicinenet.com/retinal_detachment/article.htm

http://www.allaboutvision.com/conditions/retinadetach.htm

"berdebar-debar .. risau .. semua perasaan ada .. speechless"

1 comment:

  1. julie baca pun berdebar-debar jugak. harap semuanya selamat. kalau en din atau kak gee perlukan apa-apa pertolongan, (ie: nak jaga budak-budak masa kak gee gi hospital ke) call jer kitorang. insya Allah... kitorang tolong apa yang mampu.

    ReplyDelete